RANA INDENTIFIKACIJA MENTALNIH PROBLEMA, INTERVENCIJA U DETINJSTVU I ULOGA PEDIJATRA

Autori

  • Marija Tošić Mijajlović Dom zdravlja “Dr Simo Milošević”, Čukarica, Beograd, Srbija
  • Sladjana Petković Bogomaz Dom zdravlja “Dr Simo Milošević”, Čukarica, Beograd, Srbija
  • Ivana Bivolarević Dom zdravlja Niš, Niš, Srbija

DOI:

https://doi.org/10.46793/PP190310008T

Ključne reči:

mentalno zdravlje dece, intervencija, prevencija

Apstrakt

Poremećaji mentalnog zdravlja dece i mladih su rastući problem u svetu. Procenjeno je da oko 10% dece i mladih ima mentalne zdravstvene probleme koji ne samo da negativno utiču na svakodnevno funkcionisanje već, ako se ne leče, mogu da ostave neizbrisive posledice za ceo život. Značajnije, dete koje ima psihijatrijski problem može porasti u stabilnu odraslu osobu uz adekvatan pristup zdravstvene službe i okoline. Deca i mladi mogu imati širok spektar mentalnih problema, uključujući: anksioznost, ADHD, poremećaje iz spektra autizma, poremećaje ishrane, poremećaje raspoloženja, šizofreniju. Rano prepoznavanje simptoma ima veliki značaj jer omogućava sveobuhvatniju procenu, izradu individualnog plana podrške i lečenja za svako dete, ranu intervenciju i posledično bolji ishod. Ciljevi intervencije u ranom detinjstvu su: identifikacija dece sa mentalnim zdravstvenim problemima, pružanje pomoći svakom detetu da ostvari svoj potencijal, prevencija i svođenje poteškoća na minimum, povećanje funkcionalnih veština deteta, promovisanje pozitivnih sklonosti, pružanje podrške za inkluzivno vaspitanje i obrazovanje, obezbeđivanje prava deteta, pružanje podrške očuvanju porodice, smanjivanje kratkoročnih i dugoročnih troškova za zdravstvenu negu.U ranom detinjstvu, u uzrastu do treće godine, deca i porodica su usmereni prvenstveno na zdravstveni sistem. Tokom ovog perioda susreću se sa pedijatrom i pedijatrijskom sestrom oko 15 puta. Stoga primarna zdravstvena zaštita ima priliku da bude prva na otkrivanju i praćenju poremećaja razvoja i ponašanja dece. Kasnije u detinjstvu i mladosti pedijatri su i dalje medju prvima kojima se roditelji i deca obraćaju za savet i pomoć. Velika je odgovornost pedijatra da reaguje blagovremeno poštujući principe prevencije (primordijalna, primarna, sekundarna, tercijarna, univerzalna, selektivna, targetirana), a uloga presudna u koordinaciji podrške, nezi deteta, brizi o detetu, lečenju i pružanju podrške porodici.

Reference

Murray CJ, Lopez AD. The Global Burden of Disease: A Comprehensive Assessment of Mortality and Disability, Injuries, and Risk Factors in 1990 and Projected to 2020. Cambridge MA: World Health Organization. 1996.

Murray C., Lopez A. World Health Report 2002: Reducing Risks, Promoting Healthy Life. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2002.

Kessler RC., Amminger GP., Aguilar-Gaxiola S., Alonso J., Lee S., Ustun TB. Age of onset of mental disorders: a review of recent literature. Curr Opin Psychiatry 2007; 20:359–364. DOI: 10.1097/YCO.0b013e32816ebc8c,PMID: 17551351.

Membride H. Mental health: early intervention and prevention in children and young people. Br J Nurs 2016; May 26-Jun 8;25(10):552-4, 556-7. doi:10.12968/bjon.2016.25.10.552. Review. PubMed PMID: 27231738.

Klein R, Slomkowski C. Tretament of psychaitric disorders in children and adolescents. Psychopharma Bull 1993; 29:525- 535.

Dragana Lozanović, Nenad Rudić, Darinka Radivojević; Podrška razvoju dece u ranom detinjstvu; Udruženje pedijatara Srbije, 2013.

Sameroff AJ, Seifer R, Bartko WT. Environmental perspectives on adaptation during childhood and adolescence. In: Luthar SS, Burack JA, Cicchetti D, Weisz J (eds) Developmental psychopathology: perspectives on adjustment risk and disorder. Cambridge University Press, New York, 1997; pp 507–526 54.

Nora Wille, Susanne Bettge, Ulrike Ravens-Sieberer and the BELLA study group, Risk and protective factors for children’s and adolescents’ mental health: results of the BELLA study. Child Adolesc Psychiatry 2008; [Suppl 1] 17:133–147. DOI 10.1007/s00787-008-1015-y

Shonkoff JP. Handbook of early childhood interventions-second edition. 2000.

Dragana Lozanović, Nenad Rudić, Darinka Radivojević; Podrška razvoju dece u ranom detinjstvu; Udruženje pedijatara Srbije, 2013.

American Academy of Pediatrics, Committee on Children with Disabilities. The Pediatrician’s role in the diagnosis and menagment of autistic spectrum disorder in children. Pediatrics 2001; 107; 1221. DOI: 10.1542/peds.107.5.1221.

Kessler, R. C., Amminger, G. P., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Lee, S., & Ustün, T. B. Age of onset of mental disorders: a review of recent literature. Current opinion in psychiatry 2007; 20(4), 359-64. doi: 10.1097/YCO.0b013e32816ebc8cPMID: 17551351.

Academy of Medicine Singapore-Ministryof Health Clinical Practice Guidelines Workgroup on Autism Spectrum Disorder. Academy of Medicine Singapore-Ministry of Health clinical practice guidelines: Autism spectrum disorder in pre-school children. Singapore Med J 2010; 51(3):255-263.

Dawson G, Osterling J. Early intervention in autism. In: Guralnick MJ, ed. The Effectiveness of Early Intervention. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co; 1997:307–326.

Thomsen PH. Schizophrenia with childhood and adolescent onset‐‐a nationwide register‐based study. Acta Psychiatr Scand 1996; 94:187–193.

Granpeesheh D, Tarbox J, Dixon DR. Applied behavior analytic interventions for children with autism: a description and review of treatment research. Ann Clin Psychiatry 2009;21(3):162-73

Lela Veljkovic…(i dr). Smernice za skrining, dijagnostiku i intervencije kod dece sa poremećajem iz spektra autizma. Ministarstvo zdravlja Republike Srbije. 2018.

Lang R, Hancock TB, Singh NN. Early intervention for young children with autism spectrum disorder. 2016. 301p

McGorry, PD, Killackey E. and Yung A. Early intervention in psychosis: concepts, evidence and future directions. World Psychiatry 2008; 7: 148-156. doi:10.1002/j.2051-5545.2008.tb00182.x

##submission.downloads##

Objavljeno

04/30/2019

Broj časopisa

Sekcija

Review Articles